Rjukan Rockfestival
2002
Stemningsrapport og bilder
Rjukan Rockfestival ble arrangert for tredje gang, denne gang i
Rjukans kulturhus, Rjukanhuset. Hele 16 band var satt opp i
programmet og det ble litt av en rockemaraton. Det ble arrangert
konserter p� tre scener, egentlig skulle det v�rt fire scener, men
regnet h�lja ned, s�
utescenen ble droppa l�rdag. Konsertene fant sted i Storesalen, i
Kinokafeen, som denne helga var gjort om til et konsertlokale, og
scenen i et annet kommunalt bygg, Musikkhuset, som huset
ungdomsarrangementet
Ruffrock (rusfri rock for ungdom).
Fredag 24. Mai
Festivalen �pnet fredagskvelden med Stockholm bandet Shotgun
Bluez.
Bandet var ogs� med p� fjor�rets festival og p�nkebandet ble med
p� nytt fordi de er et forrykende t�ft liveband som gir alt b�de
p� og utenfor scenen. De hadde blitt mindre p�nk og litt mer rawk
siden sist og de slipper ny plate i November. Bandet tok seg en
tur innom jamsession arrangementet p� l�rdag ogs�, bare for � vise
at de liker seg veldig godt p� Rjukan. P�nkeband er normalt ikke
det folk i dalen jubler h�yest for, men n�r man spiller s� r�tt og
t�ft som Shotgun Bluez gj�r, og i tillegg g�r kledd som p�nkerne
gjorde det p� slutten av 70-tallet, samt at de drekker �l, sk�ler
og ler hele tida helga gjennom, s� lar folk seg naturlig nok rive
med. Bandet kom for �vrig direkte fra noen show i Frankrike og det
er ganske imponerende at de holdt ut hele helga.
De tre f�rste banda spilte p� Kinokafeen og nummer to ut var
Horten bandet Gate 9. En trio som akkurat har sluppet albumet
Moon ranger gone evil p� Underdogma Records, som har f�tt
str�lende kritikker i utenlandsk presse. Bandet spiller
Stoner-rock og er helt klart p�virka av Black Sabbath, El Caco,
Melvins og svenske Mustasch, som i siste liten m�tte takke nei til
festivalen grunnet Europa turne.
Gate
9
Bandet var ogs� p� Rjukan i romjula og gjorde en s�pass god figur
at de ble bedt p� nytt. Imidlertid, vi fant vel ut at det tunge
bassete �set fra stoner-rock band ikke passer veldig godt p�
Kinokafeen. Bakerst i lokalet var det dessverre gr�tete lyd, selv
om lydfolka i Belco gjorde s� godt de kunne. Likevel, Gate 9 er et
band for fremtiden. Sist ute nede p� kafeen var Status Quo
coverbandet Rockers Rollin�, denne gang med Backstreet Girls
gitarist Hans Petter Baarlie med som gjestemusiker. Bandet spiller
Quo l�ter fra tidlig 70-tall og boogierocken sto i sentrum en snau
time. Jeg m�tte dessverre forlate lokalet n�r Whatever you want
dundra ut av h�yttalerne.
Poor Rich
Ones
Internasjonale gutter fra Bergen
Festivalen ble flytta opp i storesalen og det var klargjort til en
av h�ydepunktene, det melankolske Bergens-bandet Poor Rich Ones.
Bandet skilte seg klart ut stilmessig i forhold til de andre p�
festivalen, og ble et vellykket eksperiment s�nn sett, for det
viste seg at mange hadde g�tt ut for � se dette bandet spesifikk.
Jeg har h�rt det meste bandet har spilt inn p� plate og gledet meg
over at bandet h�res mer rocka og gitardrevet ut p� scene enn p�
plate.
Meldrum
Det som likevel var fredagskveldens
h�ydare var det svenske bandet Meldrum.
Kvartetten, best�ende av tre kvinnfolk og et mannfolk, og som blir
ledet av svenskamerikanske Michelle Meldrum, fikk st�ende
ovasjoner. Et mer karismatisk band skal man leite lenge etter, og
med l�ter hentet fra det bunnsolide albumet Loaded mental cannon
ga de Rjukans befolkning en innf�ring i hva bra tungrock er. De
dro ogs� noen l�ter fra albumet som de skal spille inn i sommer.
Bandet sugde ut all energien av folk i salen, som var elleville av
begeistring, og det var ikke bare bare for kveldens egentlige
header � komme ut p� scenen etterp�, selv om de heter Texas
Twisters aldri s� mye.
Texas
Twisters
Oslobandet har gitt ut to kraftverk av
noen bluesrock album, begge spilt inn live, og med mer enn ti �rs
erfaring hadde de det som skulle til for � gi folk en dose
Texasblues. Imidlertid var folk litt slitne etter Meldrum, og det
fikk tornadoene smertelig f�le. Mange hadde f�tt nok av fullt
tr�kk og drakk heller �l i nabolokalet. De som var igjen ble
mektig imponert over et band som var tett som rillene p� en cd
singel og groovy som et damplokomotiv. Typisk nok var det ingen
som spilte lenger enn Smugets store s�nner. Etter dette gikk folk
hjem for � sove litt, men ikke lenge�
L�rdag 25. Mai
Tidlig l�rdag regna det katter og hunder p� Rjukan. Ganske typisk,
for det hadde v�rt full sommer i dalen i flere uker. Jamminga
m�tte flyttes inn og folk som slutta og drekke seint p� natt
startet opp igjen p� formiddagen. F�rst ute var Jokkes Vitner, som
spiller coverl�ter av Raga Rockers og Jokke & Valentinerne. I
lange perioder h�res bandet faktisk ut som Raga Rockers. Enda
morsommere blir det den dagen de lager sine egne l�ter, kokt p� en
resept av Raga og Jokke. Det var et gratisarrangement og
Kinokafeen var full av folk n�r gamle lokale helter som Electric
Funeral og Simone & The Kan Ikke Band dro gjennom noen fete sett
med vellyd. F�rstnevnte er et Black Sabbath coverband, med
glitrende Frank Nilsen p� gitar og sangfantomet Lasse Sollied p�
vokal. Sammen med J�rgen Eide p� trommer utgj�r de en av de mest
lovende band som er stiftet p� Rjukan noen gang. Fremtiden er
dessverre uviss, men de kunne ha gjort det stort.
Simone & The Kan Ikke Band spiller Thin Lizzy coverl�ter og de
gjorde et comeback det vil bli snakket om i mange �r. Thin Lizzy
var for �vrig et sinnsykt bra band.
Electric Funeral
The
Schmucks m/Kristopher Schau (Ruffrock)
Thunderbolt
Festivalen var i gang igjen for fullt utp� ettermiddagen med The
Schmucks.
Bandet spiller sin egen form for power-pop og er nok kommunens
mest spennende band for tida. Flere journalister som var innom la
spesielt merke til bandet, og det vil ikke overraske meg om de f�r
noen st�rre spillejobber eller sogar platekontrakt p� rekordtid.
De gjorde blant annet en cover av en Weezer l�t som var rett og
slett superfet. Etter The Schmucks bar det opp i storesalen igjen
l�rdag og f�rst ut var heavy-metal bandet Thunderbolt fra Oslo,
med medlemmer fra blant annet Jr. Ewing og Lash Out. Bandet spilte
vanvittig h�yt og �reproppene forsvant fort ut av arrang�rens
bokser. T�ft var det, men det var lite publikum s� tidlig p�
l�rdagskvelden, og lyden var heller ikke den beste. Alt i alt var
vel Thunderbolt de mest uheldige p� festivalen. Hadde de spilt
seinere p� kvelden hadde det blitt fullt tr�kk for Rjukanfolk
elsker heavy-metal fra 70-tallet, og bandet kan sin ABC, med egne
l�ter og det hele. Demoen vi fikk f�r festivalen var storartet.
Mora og faren til en av gutta i bandet kom for �vrig for � se sin
rocker p� scenen. Ganske morsomt, for de kom helt fra H�nefoss i
ens �rend.
Birds
Of
Prey
Etter Thunderbolt var endelig turen kommet
til det lokale bandet Birds Of Prey. Bandet har spilt sammen i
elleve �r og kunne spilt med bind foran �ynene. Dessverre var de
et av banda jeg ikke fikk se, men
feedbacken p� bandet var av det mektige slaget. Bandet vil
garantert f� spilletid p� Rjukan Rockforums arrangementer seinere,
og flere prominente gjester syntes bandet var
storveis.
T�mmermenn
The Carburetors
Et av de banda undertegnede gleda seg mest
til var Svelvik-bandet T�mmermenn. De har jobba sammen i sju �r,
men slapp sin f�rste EP n� i v�r. Og etter min mening er det en av
�rets forel�pige h�ydepunkt p� platefronten. Tyngre og t�ffere enn
T�mmermenn er det ikke lett � bli, men konsertlokalet og P.A.
anlegget var i d�rlig hum�r, slik at bandet ikke fikk det beste ut
av showet sitt. Det ble rett og slett ikke tungt nok, for bassen
forsvant inn i vegga. Folk hadde heller ikke drekki opp �lene sine
hjemme, s� det var relativt glissent foran scenen. Det var
dessverre ikke stort vi arrang�rer kunne gj�re med det.
Slik er det bare, det bandet som var min favoritt p� forh�nd ble
en liten nedtur p� grunn av rar lyd og glissen sal, mens det
bandet jeg ikke forventet noe spesielt av, nemlig The Carburetors,
fikk l�ftet stemninga opp til Meldrum niv�et allerede i �ttetida
l�rdag. I utgangspunktet hadde bandet bare gitt ut en vinylsingel
f�r festivalen, men det jobbes med plateslipp om kort tid. De
hadde ogs� med seg egen effektmann som skulle s�rge for kanonshow
med lys og r�yk, men brannvesenet p� Rjukan satt en stopper for
det, naturlig nok i og med at huset vi arrangerte i er
verneverdig. Musikalsk og showmessig er virkelig bandet noe for
seg selv. Plutselig var lyden glassklar, med drivende deilig bass
og sprakende gitarer, og med en sanger som sto i bar overkropp og
beisa folk med rock. The Carburetors startet showet som varte
kvelden ut for mange. Stilmessig er det ingenting som skiller
bandet fra mengden av rawk
band, men fremf�ringen var ypperlig, og folk lot seg beruse av
bandets
spilleglede.
N� var festivalen inne i en god stim og nesten timen forsinket
grunnet f�r nevnte lydproblemer igjen grunnet lokalet kom selveste
Kristopher Schau og bandet Datsun p� scenen. Schau hadde tidligere
p� kvelden v�rt med p� Ruffrock arrangementet for de unge sammen
med Jokkes Vitner og The Schmucks, og var i sedvanlig fint driv da
han h�yere enn de fleste sklei inn p� scenen. Fra Ruffrock seansen
kan ogs� nevnes at Schau ga The Schmucks en kos og var med � synge
� spille p� scenen med dem, og han ga tydelig utrykk for at The
Schmucks var et band etter hans smak. Schau er jo ogs� for tiden
med i Verdensmesterskapet i rock i Bilbao, Spania med bandet The
Cumshots (De vant), ogs� et "tenna i sikringsholderen"-band, som
spiller folk stupfulle. Festivalheltene i Carburetors (nr. to i
sin klasse i VM i rock) er ogs� med, noe som forteller endel om
hvor norsk rock st�r om dagen. Men, tilbake til Datsun i
storesalen, som var et usedvanlig tett og velspilt orkester som
dro i gjennom b�de egne og andres rockel�ter, og for det meste
gikk det fort og hardt for seg.
Datsun
Jeg kjente egentlig bare igjen l�ta Rebell
yell med Billy Idol, men det var f�rst og fremst fordi jeg ble
st�ende � m�pe av stuntene til Schau. Mannen m�tte for �vrig
slutte � st� fremme p� scenen for alle damene skulle hele tida ta
han p� et spesielt sted. H�ydepunktet under gigen var da Schau
klatret opp p� h�yttalerne og hang seg i lyskaster-opplegget.
Der hang han med mikrofonen i munnen og skrek mens bandet spilte
som gale. Alle lurte p� hva slags vekt lyskasteropplegget t�lte,
og Schau gjorde noe som var helt p� kanten til galskap. Hadde alt
ramla ned s� kunne det g�tt riktig ille, men selvsagt gjorde det
ikke det. Kristopher Schau har blitt rockens stuntmann og en
survivor, som m� ha 12 hardkokte egg f�r han begynner � spille,
pluss litt annet sm�tteri. To band p� rappen hadde f�tt stemninga
p� topp og n� begynte det ogs� � str�mme p� med folk, om enn for
lite i forhold til forventet.
The
Peepshows
Svenske The Peepshows er blant broderlandets bedre band og spiller
en type musikk som svenskene er alene om, nemlig en form for
power-pop p�nk med et l�tarsenal f� andre lignende band utenfor
Sverige kan vise til. Bandet ligger ikke langt tilbake for band
som Hives, som gj�r braksuksess om dagen. The Peepshows hadde en
t�ff jobb med � f� folk inn igjen fra �lrommet, men n�r de var
forn�yd med oppm�te dro de gjennom de fleste l�tene p� det
sensasjonelt gode albumet Today we kill�tomorrow we die. Bandet
var et av h�ydepunktene for min egen del. De har blant annet en
del overganger og riff som er hemningsl�st t�ffe, og melodiene er
jo som skrevet tidligere up�klagelige.
Wild Willy's Gang
m/ J�rn Lande
Det begynte � bli seint p� kvelden, mange
var fulle, men moroa var knapt kommet ordentlig i gang. Neste ut
var Rjukans egen rockestjerne J�rn lande, denne gang med bandet
Wild Willy�s Gang, som inkluderte Willy Bendiksen p� trommer, Tore
Moren p� gitar, Sid Ringsby p� bass og Jon Pettersen p� gitar. Det
stjernelaget alts� og de spilte vel og lenge f�r de gav seg. Folk
kunne komme med �nskel�ter og Whitesnakes l�tene kom i tur og
orden. Lande er kjent som en av Norges beste tungrock vokalister i
utlandet, og Rjukan publikummet visste � sette pris p� han,
bokstavelig talt, for etter konserten fikk han �rets rockepris
2002 av festivalh�vding Thorbj�rn Hansen. Etter det vi
opplevde med Meldrum f�r Texas Twisters p� fredag, var vi litt
engstelige for at folk hadde f�tt nok, noe ogs� Peer ga utrykk
for, det begynte � bli langt p� natt. Men, heldigvis ble det ikke
noe problem, for Peer Gynt ble festivalens udiskutable h�ydepunkt.
Jeg har aldri f�r sett slikt gitarspill og sceneopptreden som den
Peer Gynt viste oss natt til s�ndag. Folk trodde nesten ikke det
de s�, mannen var h�yt og lavt, og spilte p� sin r�de Fender
Hendrix gitar som om gitaren var et ekstra lem p� kroppen hans.
Trioen var ogs� utrolig samspilt, lyden var perfekt og l�tene
grandiose. I tillegg var Peer Taraldsen,
som han egentlig heter, en uhyggelig hyggelig kar, som smilte og
lo hele
kvelden. Helt klart en av Nordens st�rste musikkprofiler, kanskje
den
st�rste. Til slutt kom trampeklappen og trioen ga oss
ekstranummer.
Peer Gynt
Lydfolka og arrang�rer bar utstyr til
langt p� natt og snipp snapp snute s� var festivalen over, omtrent
samtidig som sola steg opp i �st og skinte hardt og n�del�st ned
p� oss rocka morgenfugler. Yepp, festivalen var over og sola kom
frem igjen. Trolldommen forsvant ikke fra dalen i samme bilen som
Peer Gynt tenkte jeg idet jeg sovnet.
Rock Engh Roll mai 2002
|